Znaczenie identyfikacji wizualnej firmy

0
38
Znaczenie identyfikacji wizualnej firmy

Rozpoznawalność marki to jeden z najważniejszych elementów determinujących sukces firmy. Fakt ten dotyczy nie tylko nowych przedsiębiorstw, które dopiero wkraczają na rynek i zaczynają budować swoją pozycję, ale również tych z bogatą tradycją i doświadczeniem.

Dlaczego identyfikacja jest tak ważna?

Logo jako podstawa identyfikacji

W powszechnym mniemaniu podstawowym elementem identyfikacyjnym jest znak firmowy. Rzeczywiście, ma on ogromne znaczenie, poprawnie przygotowany powinien przyciągać uwagę i zapadać w pamięć nowych odbiorców, ale również utrwalać świadomość marki wśród dotychczasowych klientów i kontrahentów. Ważne jest jednak nie tylko logo, jednym z kluczy do sukcesu jest spójność całego systemu komunikacji. Należy przez to rozumieć jednolitą koncepcję obejmującą elementy graficzne, kolorystykę, czcionki, a także sposób implementacji tych składowych w poszczególnych zastosowaniach. 

Dlaczego jest to tak ważne? Warto zacząć od zrozumienia różnicy między logiem a logotypem. Często pojęcia te używane są zamiennie, jednak w rzeczywistości różnią się one rolą i znaczeniem. Upraszczając, można przyjąć, że logo składa się z logotypu oraz sygnetu. Logotyp ma formę napisu, może to być nazwa firmy, niekiedy występująca w parze z krótkim hasłem lub sloganem, sygnet natomiast jest elementem graficznym jednoznacznie kojarzącym się z daną firmę, dzięki czemu może on występować również samodzielnie. 

Osiągnięcie pożądanego efektu marketingowego wymaga opracowania dokładnej i przemyślanej strategii. Proces przygotowania znaku identyfikującego firmę powinien uwzględniać profil działalności przedsiębiorstwa, ale także być poprzedzony określeniem grupy docelowej. Tylko w ten sposób możliwe jest stworzenie przekazu, który będzie jednocześnie celny i skuteczny.

Sposoby rozpowszechniania

Projekt to jedno, nie mniejszej uwagi wymaga jego rozpowszechnianie. Naturalnymi nośnikami są wszelkie materiały firmowe, ta kategoria obejmuje zarówno formę elektroniczną, czyli strony internetowe, stopki mailowe, prezentacje, jak i nośniki tradycyjne. Obok papieru firmowego, wizytówek i kopert nadruki reklamowe znajdziemy też na kubkach, zapalniczkach, długopisach i wielu innych przedmiotach z bogatej gamy gadżetów reklamowych. 

Na szczególną uwagę zasługuje odzież – czapeczki i koszulki doskonale sprawdzają się jako prezenty dla klientów, są przez nich bardzo lubiane, a tym samym stają się efektywnym nośnikiem informacji o firmie. Równie ważne jest ich znaczenie w roli odzieży służbowej dla pracowników. Jednolite, estetyczne stroje umacniają wizerunek firmy oraz wspomagają budowę i integrację zespołu.

Czy logo jest przypisane raz na zawsze? Wysiłek włożony w stworzenie skutecznej identyfikacji wizualnej procentuje latami. Radykalne zmiany nie są wskazane, odbiorcom trudno będzie zrozumieć, dlaczego produkty lub usługi, z których korzystają od lat, nagle są sygnowane innym znakiem towarowym. Wszelkie ingerencje w dobrze zakorzenione i rozpoznawalne znaki mają więc zazwyczaj charakter ewolucji, a nie rewolucji. 

Nie bez znaczenia jest też koszt przeprowadzenia takiej operacji – poza pracami koncepcyjnymi oznacza ona konieczność fizycznego wyprodukowania, a następnie wymiany wszystkich istniejących nośników.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here