Za co odpowiadają przeguby w samochodzie?

0
32

Przeguby to bardzo istotny, choć często zaniedbywany element układu napędowego. Nie ma wprawdzie ustalonej “daty ważności”, a wymiany nie są określone przebiegiem pokonanym przez samochód, ale dbałość i staranność serwisowania odwdzięczy nam się w sposób zauważalny.

Rola przegubów

W celu omówienia funkcji oraz sposobów właściwej eksploatacji, posłużymy się najpopularniejszym przykładem samochodu o przednim napędzie i niezależnym zawieszeniu. W pojazdach tego typu odnajdziemy dwa rodzaje przegubów – wewnętrzne, zamontowane pomiędzy skrzynią biegów, a osią oraz zewnętrzne, umieszczone przy piastach kół. Ich podstawowym zadaniem jest przeniesienie napędu. Przeguby zewnętrzne dodatkowo muszą umożliwić pracę kół pod różnymi kątami – każda półoś jest zakończona dwoma przegubami.

Już ten krótki opis wskazuje, jak istotna dla kierowcy i bezpieczeństwa podróży jest sprawność tych elementów. Zaniedbania, prowadzące do uszkodzenia przegubu zewnętrznego mogą prostą drogą prowadzić do tragedii. Tym bardziej, że element ten poddany jest dużym obciążeniom i pracuje w niełatwych warunkach. Na szczęście objawy niesprawności są łatwe do zauważenia, a prawidłowa eksploatacja może znacząco wydłużyć ich cykl życia.

Jak dbać o przeguby?

Współczesne samochody oferują coraz większą moc, a co za tym idzie również wyższy moment obrotowy. Jest to bardzo przyjemne z punktu widzenia kierowcy, niestety stanowi olbrzymie obciążenie dla elementów układu napędowego. Możemy ułatwić im pracę, a sobie zapewnić niemałe oszczędności, pamiętając o przestrzeganiu kilku prostych zasad.

Zabójcze dla elementów mechanicznych jest ruszanie z wykorzystaniem dużej mocy, przy jednoczesnym skręceniu kół. Oczywiście takie zachowanie nie spowoduje natychmiastowego unicestwienia mechanizmu, ale zdecydowanie skróci jego żywotność.

Warto również regularnie sprawdzać stan przegubów. Jest to prosta czynność, niewymagająca fachowej wiedzy. Szczególnie przydatna może się okazać wizualna ocena stanu gumowych osłon. Mają one za zadanie ochronę mechanicznych połączeń przed dostępem zanieczyszczeń z zewnątrz. Niestety, stosunkowo łatwo je uszkodzić, a nawet jeśli nie dojdzie do uszkodzeń mechanicznych, to guma z której są wykonane, z czasem traci swoje właściwości, parcieje i ulega perforacji.

Objawy uszkodzeń przegubów zewnętrznych, to w początkowej fazie stuki pojawiające się podczas mocnego skrętu kół, z czasem słyszalne także przy mniejszych skrętach. W wypadku przegubu wewnętrznego, naszą czujność powinny obudzić wszelkie nietypowe dźwięki lub drżenia i wibracje pojawiające się podczas przyspieszania, a ustępujące przy pracy na biegu jałowym.

Dbajmy o przeguby i nie czekajmy z wymianą do nasilenia objawów. To kwestia nie tylko oszczędności, ale także bezpieczeństwa.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here