Dieta ketogeniczna bez mięsa – czy to możliwe?

0
281
Dieta ketogeniczna bez mięsa

Dieta ketogeniczna polega na ograniczeniu do minimum lub całkowitemu wykluczeniu węglowodanów. Ilość spożywanego białka również jest niewielka. Organizm czerpie energię z tłuszczu, który stanowi nawet 80% spożywanych składników. Co ważne, w standardowej diecie bez jakichkolwiek wykluczeń źródłem energii dla organizmu jest cukier dostarczany z produktów węglowodanowych. Stan, w którym organizm czerpie energię tylko z tłuszczu, określa się mianem ketozy.

Dieta Ketogeniczna dla wegetarian

Może się wydawać, że nie istnieje dieta ketogeniczna dla wegetarian. Wynika to z przeświadczenia, że tłuszcz to mięso. Jednak, jak się okazuje, dieta ketogeniczna bez mięsa jest równie skuteczna i smaczna. Źródłem tłuszczu są wtedy produkty odzwierzęce (jajka, nabiał) oraz oleje pochodzenia roślinnego, ważne aby wybierać produkty organicznie, minimalnie przetworzone.

Zalety ograniczenia mięsa

Stosowanie diety wegetariańskiej zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób cywilizacyjnych takich jak: choroby serca, cukrzyca i niektóre nowotwory. Wegeteriańska dieta ketogeniczna dodatkowo pozwala na zrzucenie zbędnego tłuszczu w krótkim czasie. Tłuszcze wegetariańskie są znacznie lepiej przyswajalne niż tłuszcze zwierzęce. Wegetariańska dieta ketogeniczna przez to, że zawiera awokado, olej kokosowy i inne zdrowe produkty poza energią dostarcza organizmowi wielu innych korzyści, czego nie można powiedzieć o tłuszczu zwierzęcym.

Czym jest ketoza wegetariańska?

Ketoza bez względu na rodzaj spożywanego tłuszczu przebiega w taki sam sposób. Zarówno mięsożercy jak i wegetarianie w pierwszych dniach odstawienia węglowodanów mogą odczuwać dyskomfort związany z grypą ketonową. Organizm jest osłabiony, mogą występować biegunki z powodu odstawienia cukru. Stan ten po kilku dniach ustaje. Ketoza wegetariańska dzięki temu że opiera się na orzechach i innych cennych dla zdrowia składnikach może przebiegać łagodniej.

Produkty na diecie ketogenicznej bez mięsa

Mleko kokosowe, masło kokosowe; nierafinowane oleje, np. z awokado, kokosowy, oliwa z oliwek; wszelkiego rodzaju surowe orzechy i nasiona, masła bez dodatków cukru: orzechowe, migdałowe, słonecznikowe, z nerkowca;

Poza tłustymi produktami, ważne jest aby dostarczać organizmowi makro- i mikroelementów z niskoskrobiowych warzyw. Są nimi warzywa kapustne i psiankowate, czyli np.: brukselka, cukinia, brokuły, kalafior, papryka, pomidor, ogórek.

Ostatnia grupa białkowa, w wegetariańskiej diecie ketogenicznej, zawiera między innymi: pełnotłuste tofu, nabiał zwierzęcy.

Owocami dozwolonymi są: jagody, jeżyny, maliny, truskawki.

Przykładowe dania na wegetariańskiej diecie ketogenicznej

Wegetariańska dieta ketogeniczna wydaje się być bardzo restrykcyjną, jednak są to tylko pozory. Wykorzystując zalecane produkty można skomponować smaczne posiłki, które być może na stałe zagoszczą w menu wielu osób.

Jednym z przepisów jest prosta sałatka kalafiorowa:

Czterysta gramów surowego kalafiora należy zatrzeć na tarce o grubych oczkach. Tak, kalafior na surowo, też jest jadalny. A do tego świetnie smakuje. Kilka jajek kurzych ugotowanych na twardo, obrać i również zetrzeć na tarce jarzynowej. Jeżeli ktoś nie przepada za jajkami, ten krok można pominąć. Szczypiorek lub cebulę drobno pokroić i dodać do sałatki. Ser żółty, około dwieście gramów, również zetrzeć na grubych oczkach a następnie wszystko wymieszać z majonezem. Sól i pieprz do smaku. Dzięki temu, że kalafior jest surowy, sałatka jest chrupiąca i świeżą. Osoby jedzące kalafiora tylko po obróbce termicznej, przeżyją nowe doznania smakowe.

Jako przekąski między posiłkami można jeść orzechy, migdały i inne nasiona, które zaspokajają głód na długi czas.

Jak widać, dieta ketogeniczna bez mięsa może być alternatywą dla klasycznej mięsnej wersji, bez utraty smaku i radości z jedzenia. Internet obfituje w różnego rodzaju blogi kulinarne, gdzie pokazywane jest jak z łatwością można wykonać pyszne posiłki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here