Franczyza – na czym polega umowa?

0
873
Franczyza

Franczyza to sposób współpracy pomiędzy określonymi podmiotami. Podmiotami tymi są franczyzaodawca i franczyzobiorca. Franczyzodawca to podmiot, który posiada znana markę, cieszącą się zaufaniem i przynoszącą zyski, a franczyzobiorcą jest stroną, która zyskuje rozpoznawalność i pomoc, ale w zamian za to musi działać zgodnie z zawartą umową.

Na podstawie umowy franczyzy, franczyzobiorca otrzymuje prawo do korzystania z logo i nazwy firmy, a także może uzyskać informacje związane z prowadzeniem działalności ( np.: przepisy do przyrządzenia potraw tzw. know- how) oraz wszelką potrzebną pomoc. Informacje te francyzobiorca otrzymuje w specjalnym podręczniku operacyjnym. Francyzodawca zaś głównie liczy na pomoc finansową. Otrzymuje początkową opłatę licencyjną oraz comiesięczną wpłatę. Najczęściej jest to określony procent od osiąganych dochodów.

Franczyza – rodzaje

Francyza handlowa to sprzedaż określonych produktów, które otrzymuje się od francyzodawcy. Tak mogą działać: apteki, sklepy spożywcze i odzieżowe oraz stacje paliw. Asortyment może być zakupiony lub tylko wypożyczony przez franczyzobiorcę.

Franczyza usługowa to oferowanie określonych usług, może być to dostęp do receptur, przepisów i oprogramowania. Mogą nimi być banki i lokale gastronomiczne.

Franczyza – wydatki

W każdej franczyzie występują  zawsze trzy rodzaje kosztów: wstępna opłata franczyzowa, bieżąca opłata franczyzowa i wpłata na wspólny fundusz marketingowy. Każda znana firma, która oferuje franczyzę reklamuje swoją markę i na takie wydatki zakłada fundusz marketingowy. Każda placówka musi wpłacać pieniądze do tej puli. Na okres kilku miesięcy mogą być z niej zwolnieni nowi franczyzobiorcy.

Dodatkowo trzeba się jeszcze liczyć z innymi wydatkami: wynajem lub kupno lokalu oraz samochodu, zakup sprzętu i urządzenie lokalu, zatrudnienie i szkolenia pracowników, składki ZUS, ubezpieczenia oraz opłaty za media. Ważne jest także, żeby wszystkie wydatki przeanalizować zanim zostanie podpisana umowa z franczyzodawcą. Także należy pamiętać, że większość franczyzodawców wymaga określony wkład własny, a nie tylko kredyty. Dobrze także wiedzieć, że można się zwrócić do Urzędu Pracy, który może pokryć część początkowych wydatków z dotacji.

Franczyza – zarobki i korzyści

Franczyzobiorca, mimo, że musi liczyć się z dużymi wydatkami, to ma także duże korzyści z franczyzy. Przede wszystkim jest to łatwiejszy start, gotowy model prowadzenia biznesu, gwarantowany system dostaw oraz niskie koszty reklamy. Dokładny zarobek, każdy musi sobie sam przekalkulować po odliczeniu wszystkich wydatków. Najczęściej jednak zyski są większe jak wydatki.

Franczyza – przykłady

Najbardziej popularne franczyzy w Polsce, to : market Żabka i Carrefour Express, McDonalds, Subway (sandwicze i chrupiące ciastka czekoladowe), Godan ( artykuły do organizowania imprez i przyjęć) i wiele innych firm. To marki znane i lubiane przez wielu klientów.

Franczyza czy samodzielny biznes? Wiele osób zadaje sobie to pytanie. Mimo dużych wydatków i wymagania wkładu własnego, to ciągle bardzo popularny sposób na biznes w Polsce. W kraju jest ponad 63 tysiące firm działających na takich zasadach. Taka działalność gospodarcza podoba się więc wielu osobom. Należy pamiętać jednak o tym, żeby zanim zostanie podpisana umowa o franczyzę, należy dokładnie przeanalizować wszystkie wydatki i potencjalne zyski, a także zastanowić się, jak bardzo taka działalność będzie opłacalna.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here