Naliczane wynagrodzenia jako proces powtarzalny. Jak go usprawnić?

0
120
Naliczane wynagrodzenia jako proces powtarzalny. Jak go usprawnić?

Naliczanie wynagrodzeń to proces stały i powtarzalny, obecny w każdym przedsiębiorstwie zatrudniającym pracowników. Takie zdefiniowane i niezbędne procesy wymagają zaangażowania, czasu i wiedzy. Przedsiębiorcy starają się automatyzować i usprawniać tego rodzaju działania.

W każdym przedsiębiorstwie można wyodrębnić działania, które wykonywane są regularnie, w stałych odstępach czasu, są powtarzalne i przewidywalne. Jednym z nich jest kwestia naliczania wynagrodzeń pracowniczych. Procesy takie, oprócz tego, że są niezbędne, pochłaniają wiele czasu, wymagają również od pracodawcy stworzenia odrębnego działu, który przejmie obowiązki związane z rozliczaniem wynagrodzeń pracowników. To z kolei pociąga za sobą koszty stworzenia etatów, ciągłego, regularnego szkolenia pracowników, wyodrębnienia miejsca do pracy dla działu.

Usprawnianie procesów w przedsiębiorstwach

Rozwijające się przedsiębiorstwa dość dużą wagę przykładają do usprawniania procesów w swoich firmach. Działania, poprzez które dążą do osiągnięcia takiego celu, mogą przyjmować różną formę, jak np. wdrażanie nowoczesnych systemów informatycznych ułatwiających pracę, usprawniających obieg informacji, umożliwiających wykonanie pewnych czynności automatycznie. Innym sposobem na odciążenie przedsiębiorcy jest coraz bardziej popularny outsourcing. Wyodrębnienie działu z firmy, ale także zlecenie pewnych, określonych działań podmiotom zewnętrznym może przynieść duże korzyści – nie tylko finansowe, ale gwarantujące sprawniejsze funkcjonowanie wspomnianych procesów. Bardzo popularny outsourcing płac to np. zlecenie naliczania wynagrodzeń wyspecjalizowanym firmom, co oznacza rezygnację z tego rodzaju działań wewnątrz macierzystego przedsiębiorstwa. Czy to dobre rozwiązanie? Najważniejszą kwestią jest profesjonalizm firm outsourcingowych, odpowiednie przygotowanie, wyspecjalizowanie, dzięki czemu powierzone zadania realizowane są sprawnie, szybko i zgodnie z najnowszymi, obowiązującymi przepisami. Zlecenie obsługi płacowej jednostkom posiadającym odpowiednie kompetencje pozwala przedsiębiorcy skupić się na głównym nurcie działalności, rozwoju i doskonaleniu oferowanych usług czy produktów. Outsourcing oznacza też często redukcję kosztów i oszczędność czasu.

Naliczanie wynagrodzeń poza firmą

Przedsiębiorcy decydujący się na outsourcing płac mają pewność, że naliczanie wynagrodzeń będzie odbywać się bez opóźnień, co gwarantuje również terminową wypłatę dla pracowników. Powierzenie pewnej kategorii obowiązków wyspecjalizowanym firmom zdejmuje także z przedsiębiorcy obowiązek tworzenia własnego działu, zatrudnienia pracowników, a co najważniejsze ich regularnego oddelegowywania na szkolenia. Pracownicy działów kadrowo-płacowych muszą pozostawać na bieżąco z zachodzącymi w prawie zmianami, co wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, ale również kosztami dla pracodawcy (przedsiębiorcy). Ogromne znaczenie ma również komfort psychiczny i poczucie bezpieczeństwa w sytuacji, gdy sprawy płacowe przejmują osoby kompetentne, z dużym doświadczeniem i zawężoną specjalizacją. Często firmy takie działają według swojego sprawdzonego harmonogramu, posługując się efektywnymi metodami. Co ważne, to właśnie tego rodzaju podmioty dysponują najnowocześniejszymi systemami informatycznymi.

Zobacz również: Dział poza firmą – czy outsourcing kadr i płac jest bezpieczny

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here